Spring naar inhoud

Gewoontes veranderen

Heb jij nog popcorn gegeten afgelopen tijd? Na mijn blog over gewoontes afleren was ik me wel bewust van mijn gedrag toen ik een bakje voorgeschoteld kreeg. Voor mij werkte het zeker om met mijn andere hand te eten. Het snoepje na het eten heb ik deze keer vervangen door een ijsje toe. Daar mag ik dus nog wel even aan werken 😉 En hoe kan je nu zorgen dat je je gewoontes langdurig verandert? Lees er meer over in deze blog.

Onderzoek wat belonend is aan je gewoonte

In de vorige blog schreef ik hoe bijvoorbeeld het tijdstip 11 uur gekoppeld kan zijn aan de beloning om dan koffie te halen.

Maar wat maakt dat de koffie belonend is geworden? Je eerste slok koffie vond je waarschijnlijk helemaal niet lekker. Dus waar gaat het dan om? Gaat het er om dat je een rondje kan lopen? Dat je een gezellig gesprek aan kan gaan met iemand? Dat je even je priv├ę berichten bekijkt? Als je onderzoekt wat de beloning is, kan je dat gaan doen, in plaats van koffie te halen. Datzelfde geldt natuurlijk ook voor mijzelf, mijn behoefte aan thee en een snoepje na het eten bij mijn moeder gaat om de gezelligheid en niet zozeer om het snoepje.

Mogelijkheden om je gewoontes te veranderen

  • Verander de gewoonte subtiel, door bijvoorbeeld met je linkerhand te eten
  • Vervorm de routine: ga een rondje lopen in plaats van koffie drinken
  • Vervang de routine door een nieuwe routine. Het is makkelijker om je huidige gewoonte aan te vullen met een nieuwe gewoonte, dan de gewoonte totaal te vervangen. Maak je je vaak ongerust of je bijvoorbeeld het gas wel uitgedaan hebt? Leer jezelf dan een extra routine aan: elke keer als je uit de keuken gaat, kijk je even achterom of je het gas hebt uitgedaan.
  • Onderzoek: wat is de prikkel? Is het dat de klok elf uur slaat, of iets anders?
  • Onderzoek wat aan de routine belonend is. En let op: een verslaving is een belonende gewoonte!

En tot slot: een nieuwe gewoonte aanleren is makkelijker dan een gewoonte afleren!

Ga dus gewoon doen en pak bijvoorbeeld vaker je fiets en maak er een gewoonte van! Na een stuk of 30 keer raakt je lichaam er aan gewend en is het een gewoonte geworden. Makkelijk toch? Hier ook nog een mooi plaatje met alle voordelen van fietsen.

Burn-out coach Anne Mos

Ik wens je veel succes en mocht je er niet uitkomen, laat het me weten!

Sportieve groeten Anne

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *